Kap Kun Ka Azie! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wenda en Liesbeth - WaarBenJij.nu Kap Kun Ka Azie! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wenda en Liesbeth - WaarBenJij.nu

Kap Kun Ka Azie!

Blijf op de hoogte en volg Wenda en Liesbeth

14 December 2012 | Thailand, Bangkok

Hai allemaal,

We zijn weer thuis! Nouja, in Bangkok dan;) Dat voelt inmiddels als een thuisbasis voor ons, haha.

De afgelopen weken hebben we gereisd, gereisd en nog eens gereisd. We waren in het vorige verslag gebleven in Luang Prabang, waar we een heerlijke ontspannen tijd hebben gehad. Gezwommen, geshopt, gekayakd, boottochtje gedaan, in restaurantjes gezeten, drankjes gedaan etc. Je kent het wel ;)

Maar er was eens een dag...dat Laos had besloten het banksysteem te veranderen, en alle pinautomaten 'gewoon' even uit te schakelen voor 3 dagen. Dit was een diepte punt in onze reis!! We aten crackers en rijst! We bezochten alle mogelijke ATMbanken, maar geen 1 kon ons geld verschaffen. Gelukkig reisden we niet alleen, dus hebben we elke dag een heel klein beetje geld kunnen lenen. Helaas niet genoeg voor activiteiten, toen we bezig waren zagen we onze geplande luchtballonvaart, zonder ons, de lucht in gaan. Na drie dagen konden we eindelijk weer pinnen en hadden we eindelijk weer geld, we waren vrrrrrrrrrrreselijk opgelucht! En trakteerden we ons na deze stressvolle dagen maar op een LAO-massage.

We hebben de afgelopen dagen veel gereisd en elke nacht ergens anders geslapen, hier even wat hoogtepunten:

In de hoofdstad van Laos, Vientane, zijn we naar een rehabilitatie centrum geweest voor mensen met lichamelijke beperkingen. De meeste mensen zijn hier terecht gekomen doordat ze op een mijn zijn gelopen. We hebben daar indrukwekkende verhalen gehoord. Er zijn nog 80 miljoen mijnen verstopt in de grond, nog van de Vietnam oorlog. Jaarlijks zijn er nog 200 dodelijke slachtoffers. Dit is ook 1 van de grootste reden waarom Laos nog zo arm en onderontwikkelt land is. In veel gebieden van Laos durft men niet te komen en kunnen ze daarom niks verbouwen.

Zo zijn we naar Tad Leuk geweest (National Parc). We sliepen in the middle of nowhere, zonder enige voorzieningen of stromend water, in een museum op de grond. Een paar soldaten zijn daar gestationeerd en hebben voor ons een Laose maaltijd gekookt. Die wij onder gezelschap van katten en apen hebben opgegeten, we vonden nog net geen haar in ons eten. We zaten daar in een hele mooie omgeving,junge en watervallen om ons heen.

In Kong Lor had je erg mooie grotten, wij zijn hier met een klein bootje door heen gevaren. In tegenstelling tot het noordelijke gedeelte, was deze omgeving droog en bergachtig. Maar wel erg mooi!

Ook hebben we weer opnieuw in een homestay geslapen, dit keer bij de chief in huis. Dit dorp was wel wat anders als onze eerdere homestay, de mensen waren hier meer op zichzelf. In de jungle hebben we de apen mogen voeren, wel 50 apen kwamen tegelijk op ons af. Dit dorpje (Te Champone) was overigens moeilijk bereikbaar! Het was gewoon lachwekkend hoe we daar zijn gekomen. Het dorp was niet met de bus te bereiken en daarom gingen we lopend verder. Met onze tassen sjouwden door een zandvlakte, waarnaar we een rivier moesten oversteken. We moesten balanceren over een gammel, amateuristische bruggetje gemaakt van boomstronken. De volgende dag kwamen we er achter dat het hele dorp hier over heen gaan, wanneer ze naar school/werk te moeten. S'ochtends vroeg een hele drukte op 1 zo'n boomstam!

Een goede infrastructuur is in Laos sowieso ver te zoeken. De 'wegen' zijn
erg slecht en hobbelig. Tijdens onze reis hebben we daar nog een leuk voorbeeld van. Aan de kant van de weg lieten ze midden op de dag een berg ontploffen (de weg was niet eens afgezet, mensen reden er langs). Vervolgens was er een electriciteitspaal geraakt, die dwars over de weg kwam te liggen. Met hout en spijkers werd er aan de kant van de weg een hefboom gemaakt, die hielden ze onder de electriciteitspaal, zodat iedereen zich onder de hefboom kon manoeuvreren om vervolgens de reis te vervolgen.

In de omgeving van Pakse zijn we weer naar een hele mooie waterval geweest. Het was super koud in het water, op dit moment dachten we aan jullie en de ontberingen die jullie moeten doorstaan.

Onze reis in Laos hebben we afgesloten op een chill eilandje in het zuiden, namelijk Don det. Hier zijn we wezen tuben, wat een populaire activiteit is. Met een zwemband ga je door de rivier. Don det kan je ook wel 'happy' eiland noemen. Elke gerecht en elk drankje is 'happy' verkrijgbaar voor wat extra geld. Dit houdt in dat ze er gewoon drugs in doen. Onbegrijpelijk, want als je gepakt wordt staat je een dikke boete te wachten van 500eu of een gevangenisstraf van 2maand. Dit hoorden we van een Nederlander die dit heeft meegemaakt. Ook onschuldige mensen worden gepakt, de politie is erg corrupt!

Thailand en Laos hebben veel met elkaar gemeen, maar zijn ook erg verschillend. Laos is nog een veel armer land! Er is hier nauwelijks nog toerisme te zien, in tegenstelling tot Thailand. De mensen in Laos leven echt in hutjes bij elkaar of langs de kant van de weg, kinderen lopen in gescheurde kleding. Wij vonden dat de mensen hier wel wat onvriendelijker waren als in Thailand. Ze waren meer op zich zelf en in winkels/eetgelegenheden niet erg behulpzaam. Het schijnt 1 van de lui-ste landen ter wereld te zijn, ook dit kan een reden zijn van de armoede. Sommige mensen waar wel heel aardig hoor;)

Soms voelen we ons een beetje schuldig met al onze mooie verhalen, dus voordat we jullie te jaloers maken, hier even wat punten waarom je NIET naar Azie zou willen;)
- de mensen gorgelen, spugen, boeren, smakken overal zonder enig pardon.
- slechte wegen, dus alleen maar gehobbel in de bussen
- vieze bedden (als je al een bed hebt, wij hebben namelijk vaker op de grond gelegen met een matje)
- vieze wc's, maar meestal een aziatisch toilet. Dit houdt in; gat in de grond, bak met water om de wc 'door te trekken' en een douche kop om je billen af te spoelen en 9 van de 10 keer is er geen toiletpapier.
- qua eten is de keuze altijd reuze, tussen de middag en s'avonds kan je kiezen tussen fried rice of fried noodles. Of fried rice of fried noodles, of fried rice.
- En vergeet uiteraad de leuke bank niet....

Nog even wat feitjes op een rij:

- In totaal hebben we 143 uur gereisd met vliegtuig, bus, trein, boot.
- We hebben in 21 verschillende bedden geslapen
- Conclusie: we gaan rustig door.

Azie is voor ons helaas al afgelopen, morgen (zaterdag 15 dec.) vliegen we naar Niew Zeeland om daar 1,5maand te verblijven. Dit zal een lange trip worden, we stoppen in Tapei(Taiwan) Brisbane ( Australie) Auckland( NZ) en Wellington (NZ).We hebben er allebei veel zinin! En we kijken allebei op een leuke tijd terug in Azie!

Wordt vervolgd in Nieuw Zeeland...... :)

Fijn weekend allemaal!

Veel liefs, voor de laatste keer vanuit Bangkok!

• 14 December 2012 - 08:16

Wil:

Dank voor alle leuke verhalen. Wat een geweldige reis! Geniet ervan.

Groet, Wil

• 14 December 2012 - 09:18

Dianne:

Wauw, elke keer weer een feest om de verslagen te lezen. Geniet!!!!
    Liefs

• 14 December 2012 - 14:14

Marijke:

wauw! Wat een verhaal.. Wat een belevenis en ondanks die punten blijf ik toch nog wel een beetje jaloers!
    Lekker genieten.. Xx marijke

• 14 December 2012 - 14:50

Papa En Mama:

Dat waren weer veel geweldige ervaringen , wat jullie missen is een zacht ,verend, warmte regulerend, in de wolken voelend matras!!!!!!!!!!!!!!!
    Voor New Zealand: neem vooral geen fruit mee in verband met dikke boetes het heeft ons toen 200 nz dollars gekost.Als je even tijd hebt moet je ook even bij Judith langs gaan (vind ze vast wel leuk)
    Sterkte met de reis !!!!

Paps en Mams

• 14 December 2012 - 16:45

Rachel:

Lieve wen en lies,

Ik vind het elke keer weer zo leuk om jullie verhalen te lezen! Wat een avonturen allemaal. Elke keer als ik het lees zit ik weer te zuchten en te wensen dat ik bij jullie was om alles mee te beleven.
    Jammer dat de tijd in Thailand en Loas al weer voorbij is, of niet! Gaat snel! Maar ook wel weer leuk om nieuwe landen te zien. Geniet er maar flink van!

Liefs Rachel

• 15 December 2012 - 21:45

Aafje:

Wat een verhaal enwat een belevenissen, geniet er lekker van!!!
    Hier in slochteren is het koud en opdit moment regen!En hebbenook al sneeuw gehad duszzz ...
    Lfs Aafje

• 16 December 2012 - 09:37

Harriette Holsappel:

Lieve meiden, Wat geweldig!!! Dit is toch wel een ultieme reis geweest in Laos!!! En Wen; Als je dit allemaal hebt doorstaan wat zal een spin of andere ongeriefelijkheden je dan nog doen???!!!!! De verslagen spreken!! Hee, ik hoop dat we gauw weer horen dat jullie veilig in N_Z aangekomen zijn.
    Alle liefs voor jullie!

• 16 December 2012 - 17:24

Ewoud:

Dag meiden!
    Mooie verhalen over Zuidoost-Azië, NZ zal wel weer heel anders worden.
    Geniet van jullie verdere reis en we denken aan jullie.
    Liefs,
    Ewoud & Sytske

• 21 December 2012 - 12:02

Anneliesch:

Ooow wat een heerlijk verhaal wederom. Toch reis ik via de verhalen met jullie mee. Jullie worden me veel te wijs van al die belevenissen, ervaringen en indrukken.
    En nu op naar 'n nieuw werelddeel en nieuwe avonturen!! Ik zie d'r alweer naar uit :)

• 22 December 2012 - 21:29

Dineke:

Hallo meiden
    Weer genoten van jullie bijzondere verhalen;wat een belevenissen.
    Ook veel plezier in het mooie Nieuw Zeeland. Iets heel anders als Azie, niet te vergelijken maar ik denk wat geciviliceerder met normale wc's en bedden etc. Groeten aan Judith en Jalke en kinderen. Genieten weer en goede kerstdagen in de zomer van Nw.Zeeland, ook een aparte ervaring. Groetjes

• 01 Januari 2013 - 10:35

Rieno En Annie Moedt:

Dag Wenda,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Een goede verjaardag gewenst en nog heel veel reis plezier.

Groetjes van ons Annie

• 19 Februari 2013 - 10:31

Gholsappel:

Lieve Wenda we vinden het zo leuk met jullie mee te kunnen leven.Geniet nog even maar we zullen
    ook heel blij zijn je weer in levende lijve hier te zien! Liefs Opa en Opa