Lifechanging - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Wenda en Liesbeth - WaarBenJij.nu Lifechanging - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Wenda en Liesbeth - WaarBenJij.nu

Lifechanging

Blijf op de hoogte en volg Wenda en Liesbeth

17 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hi there!!!!

Hoe is het daar??? Wij zitten nu werkelijk aan de andere kant van de wereld, namelijk in Queenstown! Een prachtig plaatsje in het Zuidereiland, waar zelfs beroemde sterren als Brad Pitt en Tom Cruise een vakantiehuisje hebben. Helaas zijn we ze nog niet tegengekomen.

De afgelopen twee weken hebben we veel gereisd en fantastich mooie dingen gezien! Nieuw-Zeeland is prachtig mooi, ze zeggen dat het een van de mooiste landen ter wereld is en wij kunnen dit alleen beamen. Je komt alle landen in dit land tegen; zoals Frankrijk, Ardennen, Zuid- Afrika, Thaise stranden, de jungle van Laos. Eigenlijks willen we jullie als reisadvies geven; je hoeft nergens meer heen, in Nieuw-Zeeland heb je alles! Het is hier wel wat minder levendig, wat rustiger. Maar je kan het zo extreem maken als je wilt, want de activiteiten die je kunt ondernemen zijn wel weer ontzettend avontuurlijk.

Twee weken geleden namen we afscheid van mijn superlieve zus en hun gezin ( snik!) De laatste dagen hebben we doorgebracht in het o zo gezellige Wellington. Dit is de hoofdstad van NZ, maar niet zoals wij de hoofdsteden gewend zijn. Dit is gewoon een gezellig havenstadje. Wenda mocht hier haar 24e verjaardag vieren, dit was errug geslaagd. Wenda heeft heerlijk mogen eten en heeft zich laten verassen met allerlei opdrachtjes en cadeautjes. S'avonds wilden we een proost uitbrengen, maar helaas werd ons geen drankje gegund omdat Wenda haar paspoort niet bij zich had! Ook wij mochten haar niet trakteren op een drankje. Ze volgen hier heel strikt(!) de regels, zelfs op verjaardagen! ( ook weer in tegenstelling met Thailand. Waar op de borden van restaurants werden aangegeven dat je zo veel mogelijk drankjes mocht drinken, er werd nl geen id gecheckt)

We hadden bijna drie weken bij een gezin gewoond en nou begon het echte backpackleven weer. Dit is totaal anders dan we in Azie gewend waren;
* We slapen nu in gedeelde kamers( incl. mannelijke snurkers)
In Azie hadden we onze eigen kamer en (vaak) eigen badkamer.
* We moeten nu zelf koken, met allerlei mensen uit andere werelddelen maken we nu zelf de 'heerlijkste' en goedkoopste gerechten klaar. Uiteraard hebben wij daarbij ook de gebruikelijke afwas.
* We moeten nu zelf ons eigen bed opmaken.
* De was brachten we in Azie naar een Laundry-service, waar vervolgens de was werd opgevouwen en gestreken.
Nu doen we ons eigen (hand) wasjes in de wastafel/ of gaan we naar de wasserette waar we voor de wasmachine moeten staren totdat het klaar is.
* Het gekke is dat je in Laos en Thailand overal gratis WIFI hebt, zelfs in de middle of nowhere.Hier moet je voor elk kwartier WIFI betalen, of het is er gewoon niet.

Kortom ons backpackleven is veranderd van ultieme luxe naar ' doe-alles-zelf' terwijl we nu in een westers land leven.
Ook dit gaat ons natuurlijk weer prima af;).

Vanuit Wellington zijn we met de ferry vertrokken naar Picton. Dit is een gezellig maar klein havenstadje. Hier zijn we een aantal dagen verbleven en hebben niks anders gedaan dan zonnen zonnen en zonnen....op het strand.
Daarna zijn we met de bus naar Abel Tasman Park gegaan. Dit is een ontzettend mooi park met gouden stranden en blauwe zee. Hier hebben we een wandeling gemaakt en zijn we wezen zeilen ( in een catamaran)
Op deze plek zijn we twee dagen gebleven, we zaten hier op een prachtige camping midden in het park.
Na dit park vertrokken we naar Black Ball. Zoals de plaats klinkt, zo is het echter ook. Black Ball is een mijnstadje in de middle of nowhere. Het deed ons denken aan een Amerikaanse spookstad, huizen waren vervallen en er liepen er ongure types rond. Je kent ze wel; buik hangt over de kruis,tattoos, kale koppies en smoking drugs every day...;) We verbleven hier in de oudste kroeg van heel NZ; namelijk BlackBall Hilton; doorgezakte bedjes, alles zwart en oud bruin en smoezelig.
We hebben hier wel een van onze gezelligste avonden gehad. ' s Avonds hadden we een verkleedparty en gingen we los met de locals en de groep waarmee we reizen.

Vanuit deze plek vertrokken we naar Franz Joseph Glacier. Hier hebben we iets supercools gedaan. We zijn namelijk met een helikopter de Glacier opgevlogen en hebben daar in het ijs geklommen, met speciale ijspak en ijsschoenen.
Het was hier supermooi, de zon scheen op het kristalblauwe ijs.
We hebben hier echt genoten!
Eenmaal beneden met de helikopter hebben we kunnen relaxen in een van de hotpools.

En we gingen verder.... onderweg hadden we prachtige stops, zoals de Pancakes rocks, watervallen, westport, st Monica etc. ook hebben we in Marlbourough wijntjes geproefd, in een Nieuw-Zeelandse wijngaard; Hunters. De wijntjes waren erg lekker, maar helaas wordt dit niet naar NL geexporteerd.
Ook gingen we naar Wanaka, wederom een gezellig stadje waar we hebben gewandeld in de bergen.
Vanuit hier gingen we naar Queenstown, waar we zitten tot a.s. maandag.
Hier heeft Wenda het gekste en engste gedaan wat je kunt bedenken. Namelijk bungeejumpen. Stoere Wen is gesprongen van de derde hoogste ter wereld! Namelijk 134 m hoog. http://www.youtube.com/watch?v=xbd0nijgRFY&feature=youtu.be Op deze link vlieg je met Wenda mee en kan je een ervaren hoe deze experience voor haar was!

Gisteravond gingen we een big night out! Onder andere zijn we in een ice-bar geweest(-5) graden. Deze week hebben we al een aantal keren in de sneeuw gestaan, zo leven we een beetje in hoe de winter op dit moment voor jullie voelt.
Toch kiezen we liever voor NZ;).

Vanuit Queenstown zullen we nog verschillende activiteiten doen; zoals een dagje naar Milford Sound, waar je prachtige fjorden hebt.
Volgende week gaan we naar Christchurch, met onderweg wat stops in MT Cook ( de grootste berg van NZ) en Ragitata.
We zijn benieuwd hoe we Christchurch zullen ervaren, de gevolgen van de aardbeving zijn in de stad nog dagelijks merkbaar.
Aan het einde van onze trip in het zuidereiland vliegen we naar Auckland waar we een weekend zullen verblijven. Daarna vertrekken we naar Aussie!

Tijden vliegen voorbij en wij vliegen vrolijk mee, vanaf nu tegen de tijd in.

Een conclusie kunnen we uit onze backpackervaringen trekken: Backpacken in NZ is really lifechanging!

Sweet as.

Liefs Wen en Lies

• 17 Januari 2013 - 04:06

Judith:

Wat een cool verslag! Awesome!! Jullie zien meer van NZ dan dat ik ooit gedaan heb.
    Jonathan zei vorige week: Mum, I know that you really miss Wenda en Liesbeth, I do too. En toen heeft hij een heleboel tekeningen voor jullie gemaakt.
    Schattig he?

Ik hoop dat jullie nog mooi weer hebben & veel plezier in Aussie!

Love Jalke, Judith, Jonathan en Hannah
    ps. De cd en lampje zijn really cool!

• 17 Januari 2013 - 13:13

Annelies:

Superrr vet mann. Het is maar goed dat ik via de mooie foto's op FB nog enigszins kan meegenieten want anders zou het toch nogal een verschrikking zijn om hier elke dag tegen dezelfde muren aan te staren.
    1 vraag voor allebei dan:
    lies, mis je je afwasmattie nu je zelf de afwas moet doen?
    Wen, mis je je rustgevende slaapmattie met slaapcursussen niet tussen al die snurkende mannen.
    En wáág het niet om deze vragen met nee te beantwoorden.
    Dag schatjes veel plezier maar weer!!!

• 17 Januari 2013 - 19:24

Dineke:

Hallo meiden
    Weer leuk verslag. Veel plaatsen in NZ waar we ook zijn geweest. Queenstown, abel tasmanpark, Pancake rocks enz. Fantastische herinneringen, Milford Sound is ook prachtig. Nieuw Zeeland is een erg mooi land.
    We lezen jullie verslagen met veel plezier en we wensen jullie nog een bijzonder leuke tijd in NZ en straks in Australie, weer heel andere mooie dingen. Genieten dus. Groetjes vanuit koud Groningen

• 17 Januari 2013 - 20:44

Sytske En Ewoud:

Klinkt goed dames!
    En Wen die sprong was echt bizar, maar ook bizar stoer!
    Liefs en veel plezier op jullie verdere avonturen!
    Syts en Ewoud

• 17 Januari 2013 - 21:39

Nienke:

Yes! Eindelijk weer een verslag :D:D:D Het is gewoon niet meer bij te houden... Het ene bijzondere, gave, indrukwekkende is nog niet geweest of het volgende komt al weer. En dan maak ik het nog niet eens mee! Pas goed op elkaar chickies! Een winterse kus vanuit NL voor jullie!

• 18 Januari 2013 - 18:45

Harriette Holsappel:

Ah Schatten, Ik ben nog niet bekomen van de sprong!!! Hij blijft mooi genomen en ik zie dat Wenda- als ze omhoogehijsd wordt -denkt: Dit was het alweer!! Wat een geweldige reis! Hoe kunnen jullie ooit weer wennen hier? De titel van jullie mooi geschreven stuk is lifechanging!!! Ben benieuwd wat dit voor de toekomst oplevert!!! Goede vervolgreis en....jullie zitten nog maar op de helft.....kan iets nog toevoegen? Alle liefs, Mama.

• 20 Januari 2013 - 11:45

Frannie Schoonveld:

Lieverds,
    Tjaard en Dineke waren hier gisteravond en zeiden dat jullie weer een nieuw verslag hadden! Ik zit hier stijf achter de computer naar jouw sprong te kijken Wenda! Gruwel geweldig dat je dat durfde!!!! En wat hebben jullie weer veel beleefd! Dat wordt echt afkicken als je thuis komt!!!
    Geniet maar weer lekker verder!
    Lieve rillende winterse groetjes van mamsje.(de ijsbaan is open......)

• 20 Januari 2013 - 13:34

Marieke:

Hey meiden,

Wat weer een ontzettend gave dingen dingen hebben jullie gedaan. Met de helicopter op een gletser super gaaf man. Ik hoop dat je mooie foto's hebt gemaakt liesbeth dan kan ik er in ieder geval later nog een beetje van meegenieten, maar het was ongetwijfeld een geweldige ervaring. net als de sprong van Wenda, wou jij niet liesbeth?
    Nou geniet nog van allle mooie en leuke dingen die jullie ongetwijfeld al wel weer uitgezocht hebben .Hier in NL is t echt winter koud en ijs op de sloten, de ijsbanen zijn al open.

• 20 Januari 2013 - 15:07

Sanne:

Hallo!
    Wenda, je bent gek geworden hahahaha wat gaaf dat je dat gewoon hebt gedaan!! MEGA onder de indruk vanuit het verre paddepoel! Ook nog de glacier beklommen! Klinkt echt heel erg mooi, spannend, onvergetelijk en vooral fantastisch!Genieten daar, goed op jullie zelf passen! Fijn dat ik het via facebook ook een beetje kan volgen!

Liefs, Sanne!

• 20 Januari 2013 - 15:10

Wil:

Hallo Wenda,

Wat niet te geloven stoer om zo'n sprong te maken en wat mooi om te bekijken.
    Ik bewonder je moed! Veel plezier bij alles wat je nog gaat meemaken.
    Groet, Wil