"Njok njok!!" - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Wenda en Liesbeth - WaarBenJij.nu "Njok njok!!" - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Wenda en Liesbeth - WaarBenJij.nu

"Njok njok!!"

Blijf op de hoogte en volg Wenda en Liesbeth

29 November 2012 | Laos, Luang Prabang

Hoi allemaal,

Allereerst willen we jullie even bedanken voor al jullie leuke reacties! Erg leuk om wat vanuit Nederland te horen. We hopen dat alles ook goed gaat met jullie.

Het was de bedoeling dat we vorige week maandag al zouden vertrekken naar het noorden van Thailand. Maar aangezien wij last minutes types zijn, bleek de bus volgeboekt te zijn. Daardoor zijn we vorige week donderdag echt vertrokken met de bustour.

BANGKOK
We hadden dus nog wat langer de tijd om te kunnen genieten van Bangkok. Wij hebben verwendagen gehad (waren we echt even aan toe, haha). Zo zijn we naar de bios geweest. Voordat de film begon, moesten we allemaal staan in de bioscoop zaal om een paar minuten stil te zijn voor de overleden koning. Ondertussen werd er een memorial afgespeeld. Dit werd zo dramatisch afgespeeld, dat bij ons zelfs bijna de tranen in de ogen sprongen. Zwaar geemotineerd keken we daarna de film. Ook hebben we genoten van heerlijke thaise massages. Bij een bezoekje aan de pedicure werd ons relaxt-momentje drastisch verstoord. De vrouwen kregen onderling flinke ruzie met elkaar. Een vrouw gooide pal naast ons met een spaarpot, alle scherven en muntjes vlogen over de vloer. Daarna pakte ze een mes en ging daarmee zwaaien naar haar vrouwelijke collega's. Ook ons werd een venijnige blik toegeworpen. En we dachten nog wel dat, dat de thaise bevolking zo vredelievend was.. Al met al hebben wij het er heelhuids vanaf gebracht. Ook in deze tijd in Bangkok werd ons geen nachtrust gegund. Schreeuwende mensen en kotsende dronkenlui is nou eenmaal heel normaal in hostels.

CHIANG MAI
Vorige week donderdag zijn we vertrokken met de trein naar Athutaya, waar we verschillende buddha tempels hebben bezocht. Daarna zijn we met de nachttrein naar Chiang mai gegaan. Dit was 1 grote happening, er was zelfs een disco aanwezig. S'avonds sliep iedereen keurig achter een gordijntje in stapelbedjes. We hebben hier in tegenstelling tot onze hostels het meeste slaaptekort ingehaald;)
Chiang mai is een erg leuke en gezellige stad! Mooier en rijker als Bangkok. We hebben als eerst een thaise cooking class gevolgd. Hier leerden we thais koken, met de beruchte/ vieze bangkok smell, maar het eten wat overheerlijk!!
We zijn ook wezen vliegen met de apen (flying with the gibbons). Met kabelbaantjes vlogen we in de jungle van de ene naar de andere boom. Super gaaf!
Op 1 van de avonden zijn we naar een thaise bokswedstrijd geweest. Dit ging er flink hard aan toe! Het was een sensatie om te zien. In het begin viel er alleen niet zo veel te zien, vanwege flinke onweer was de electriciteit in de hele stad uitgevallen. Tot die tijd werden onze oren belast door thaise jengelmuziekjes, gelukkig was dit van korte duur.

LUANG NAMTHA- slapen bij de locals
Vanuit Chiang mai zijn we met de bus verder gegaan naar Chiang khong, dit lag tegen de grens aan van Laos. Na een hele boel papierwerk (alles schriftelijk!) werden we de volgende ochtend toegelaten in Laos! Met bootjes werden we de rivier overgesmokkelt;) Laos is een erg mooi groen, bergachtig, tropisch land. Met de bus zijn we door gegaan naar Luang Namtha. Hier hebben we overnacht bij de lokale bevolking in the middle of nowhere. Super bijzondere ervaring, echt een van de hoogtepunten van onze reis tot nu toe! Van te voren werden we door een gids ingelicht over alle regels en rituelen in Laos:
- geen korte broekjes/ hempjes dragen, want dan ben je voor hen naakt!
- schoenen uit
- niemand, ook geen kinderen, over het hoofd aaien (is respectloos)
- niet wijzen met je voeten naar mensen. Dus altijd met je voeten naar achter zitten.
We kwamen aan in een dorpje en werden daar rondgeleid in het woon/werk gebied van de lokale bevolking. Het was hier erg armoedig, er waren alleen zandweggetjes en de mensen leven in hutjes. Wij werden met zn 2en geplaatst bij een gastgezin waar we mochten overnachten. Met handen en voeten probeerden we met elkaar te communiceren, want engels konden ze niet. Als eerste mochten we gaan "douchen" in de mooiste badkamer ooit. Namelijk in een rivier met uitzicht op de bergen. Iedereen kreeg een kleed om en de lokale bevolking zat allemaal naar ons te kijken aan de kant van de rivier. Erg grappig. We hebben daarna met z'n allen gegeten op de grond, met je handen of stokjes uit gemeenschappelijke schalen. We hebben hier kennis gemaakt met een zelfgebrouwen drankje, namelijk 'Lao lao' en wanneer ze proosten zeggen ze: "njok njok". S'avonds hebben we met de groep bij een kampvuur gezeten, samen met de lokale kinderen. Ze vonden ons reuze interessant. We leerden elkaar dansjes en engelse/ laose woorden aan. De kinderen vonden het erg lachwekkend dat wij al 23 en 25 waren en niet getrouwd. Zij worden daar al uitgehuwelijkt op hun 14e (!), ook met drank beginnen ze al erg jong. Tijdens het kampvuur dronken kinderen van 10 jaar alcohol. Ze kennen daar geen leeftijdslimiet. S'nachts sliepen we op de grond in 1 ruimte met de ouders en hun 2 kinderen. Er was een scheiding aangebracht door middel van een touwtje en een doek.

Gisteren zijn we via Nong khiaw aangekomen in Luang prabang. Hier zullen wij tot dinsdag blijven, want het is een erg leuke stad en er valt genoeg te doen. Gisteren hebben we mooie watervallen gezien en hebben daarin gezwommen. Gisteravond was er feest bij de tempel vanwege volle maan, er was wat vuurwerk en monniken liepen met kaarsjes heen&weer. S'avonds sluiten alle clubs/kroegjes om 23:30uur. Het enige wat dan nog open is, was de bowlingcentrum. Mensen met hun dronken kop proberen de kegels nog om te gooien. Heel bijzonder;)

Morgen gaan we kayaken en zullen we s'avonds in een bootje genieten van de zonsondergang, met een drankje en een hapje. Goed begin van het weekend (die wij eigenlijk altijd hebben).

Dinsdag zullen we nog voor een week verder trekken naar het zuiden van Loas, over 2 weken zijn we weer terug in Bangkok. Waarnaar we al weer naar Nieuw Zeeland gaan!

Fijn weekend alvast en tot snel.
Liefs, ons

• 29 November 2012 - 13:18

Gerhard En Gerda Van Der Worp:

Het klinkt allemaal geweldig! Wat leven jullie daar in een totaal andere wereld! Geniet er van en een heel goede en fijne reis verder toegewenst!
    Groetjes Gerhard en Gerda

• 29 November 2012 - 14:29

Syts:

whoow, wat maken jullie veel mee zeg..
    kinderen aan de alcohol, niet slapen, ruzie tussen vrouwen, slingeren als een Tarzan.. Jullie pakken wel lekker uit! Klinkt allemaal als een super ervaring!

Kijk nu al uit naar jullie volgende up-date!

Liefs Syts

• 29 November 2012 - 15:34

Dianne:

Wauwwwwwwwwwwwwwwwww, wat een indrukken!!!!!!!
    Geniet ervan, want de tijd vliegt voorbij!

• 29 November 2012 - 16:46

Ellen:

Wauw wat een verhalen en belevenissen! Echt leuk om te lezen! Geniet ervan!

• 29 November 2012 - 20:02

Harriette Holsappel:

Wat weer een leuk verslag!! Wat bijzonder dat jullie bij dat gezin mochten logeren! Op de grond slapen.....niets aangepast voor jullie! Superecht dus! Het klinkt allemaal heel goed. Wat een tijd! Geniet er lekker van samen; hier is het koud en niks te beleven hoor! Hard werken, zelfs geen Sinterklaas dit jaar!
    Behhh; hier moet je niet zijn!

Hee; Njok njok; op de reis van je leven! Mama

• 29 November 2012 - 20:02

Harriette Holsappel:

Behhh; hier moet je niet zijn!

Hee; Njok njok; op de reis van je leven! Mama

• 29 November 2012 - 20:41

Nienke V.k.:

Wat gebeurd er veel! Gaaf hoor, dat jullie zo actief zijn. Ik ben nu al benieuwd naar foto's. Leuk ook dat je het land leert kennen door onder de locals te zijn. Op die manier ben je niet alleen de toerist. Ik kijk uit naar het volgende verslag! Warme winterzoen voor jullie!

• 29 November 2012 - 21:26

Ineke Rutgers:

Hoi, wat een spannend reisverslag, leuk om te lezen. Blijf genieten en we wachten weer op het volgende avontuur van jullie.
    Liefs van ons uit N'dal

• 29 November 2012 - 21:26

Ineke Rutgers:

Liefs van ons uit N'dal

• 30 November 2012 - 19:48

Annelies:

Whahaha jullie zijn te leuk en maken te vette avonturen mee. Ik SMUL van jullie verhalen, het is bijna alsof ik er zelf bij ben ;)

• 30 November 2012 - 19:48

• 30 November 2012 - 19:49

• 01 December 2012 - 10:59

Frannie Schoonveld:

Geweldig, wat een ervaringen!!!!!! Wat maken jullie wat mee en wat schrijven jullie leuk. Net of je er zelf bij bent.
    Geniet er van! We kijken al weer uit naar het volgende verslag.
    Liefs, paps en mams.

• 03 December 2012 - 11:52

Esther Dubbel U Ieles:

Hai Wen!!! & Liesbeth! :-)

Ben blij dat jullie het goed hebben en veel mooie dingen meemaken.
    Jullie leren heel wat v/d cultuur! Als jullie weer in Nederland zijn mag je mij wel een aai over mn bol geven hoor.
    Hee! Heb het goed! Veel liefs! Esther

• 03 December 2012 - 17:36

Tessa:

Super leuk Wat maken jullie veel toffe dingen mee. Geniet ervan en dus al bijna naar NZ, wow! xx

• 04 December 2012 - 20:00

Judith:

Erg leuk verhaal! En herkenbaar!
    Ik zie er ZO naar uit om jullie in 2 weken tijd te zien!!!
    Veel liefs Judith

• 04 December 2012 - 20:40

Gerlinda Den Otter :

Hahaha, dat kan ook alleen maar jouw overkomen he! Met een volgeboekte bus (ok, mij misschien ook :p)
    Wat een ontzettend gave en bizarre verhalen weer allemaal zeg! En al die vreemde cultuurgebruiken. En wat bijzonder dat je zo bij de lokale bevolking mocht overnachten. Misschien hebben die kinderen gelijk: en wordt het hoog tijd voor een vent, hihi ;-) Nog geen leuke Thai ontmoet? De kayaktocht klinkt ook gaaf, heeeel veel plezier! You're living in a dream girl!
    xx Gerlinda

ps: Ik wil een keertje Thais met je koken als je terugbent!

• 05 December 2012 - 10:05

Corien:

Haha!! Echt geweldig wat jullie meemaken! Vooral dat baden in de rivier met allemaal mensen om je heen die staan toe te kijken!! Volgens mij kun je dan alleen maar lachen!! Geniet er lekker van, nu kan het nog ongetrouwde vrouwen!! Liefs Corien

• 05 December 2012 - 21:36

Dineke:

Leuke verhalen om te lezen. Fantastiche ervaringen. Regelen jullie van alles ter plekke of hebben jullie je zo goed voorbereid?? Op de bus na...... Genieten dus van alles, ga zo door en hier in het koude (besneeuwde) Nederland smullen we van jullie warme verhalen. Groetjes

• 06 December 2012 - 18:25

Hilda Schoonveld:

Leuk om al jullie verhalen te lezen. Jullie maken heel wat mee. Heb je dat allemaal van te voren uitgezocht of komt dat spontaan bij jullie op. Ik ben benieuwd naar jullie volgende verslag.
    Groetjes Hilda

• 09 December 2012 - 13:37

Eline:

Joowwww meiden willen jullie alstublieft filmpjes maken van de dingen die jullie zien en dit insturen?
    1 video is te weinig. Ik wil graag watervallen op film, alle mooie natuurgebieden en wat voor bijzonders maar meer. :P Ben super nieuwschierig naar al die mooie dingen die jullie beschrijven :P Nieuw zeeland gaan jullie over een week he? Pleaaaaaaaaaaassse filmpjes :P xxxxxxxx heel veel plezier nog ik kom denk ook even lang hoor :P

• 09 December 2012 - 13:37

Eline: